FAQ Etterklangsanlegg

Vi svarer på ofte stilte spørsmål angående etterklangsanlegg

Hva koster et VIVACE/VICELLO anlegg?

En investering i et elektroakustisk klanganlegg må sees i en større sammenheng. Foruten ideell akustikk til alle type akustiske arrangementer, vil lydforberedelsene bli meget enkle, og i mange tilfeller bortfalle. Sanganlegg og mindre PA vil ofte ikke lenger være nødvendig for teater, seminar, kor, korps og andre akustiske arrangementer. Foruten den effektive døgnutnyttelsen, vil man få et attraktivt rom for utøvere.

Et elektroakustisk anlegg skreddersys og to identiske anlegg finnes ikke. Et VIVACE anlegg av typisk norsk kulturhusstørrelse (+/- 350 seter) vil ligge rundt 1,8 mill. Et VICELLO anlegg for mindre rom som auditorier og kirker vil kunne levers til ca. 750.000,-

Hvordan er et elektroakustisk anlegg bygget opp og hvordan fungerer det?

Etter diskret installasjon hvor høyttalere og mikrofoner er mest mulig skjult, fininnstilles anlegget til å gi rommet de ønskede forhåndsprogrammerte akustiske egenskaper. Ferdig programmert gjør systemet det mulig å kontrollere akustikken i et rom. Mikrofoner henter lyden fra rommets egne reflekterende flater og prosesserer denne via en matriseforsterker. Systemet bruker i utgangspunktet lite av den direkte lyden fra scenen, men fanger opp lydrefleksjonene i selve rommet. Den "opprinnelige" akustiske informasjonen behandles i matriseprosessoren, og distribueres deretter til et gitt antall høyttalere plassrt i forhold til rommets størrelse, og beskaffenhet.

VIVACE eller VICELLO anlegg?

Størrelsen på anlegget kalkuleres i forhold til størrelsen på rommet. I mindre rom hvor behovet f.eks entydig er mer etterklang, kan man greie seg med et enkelt VICELLO system. Slike rom kan være oppspillsrom, øvingsaler og mindre kirker. Rommet må da ikke overstige 1500 kubikkmeter. Har man behov for en mer omfattende kontroll på lyden trenger man da et VIVACE system.

 

Screenshot-2019-04-29-11.57.26.png

 

Er resultatet troverdig?

Det er ofte knyttet en god del skepsis til slike lønsinger, særlig i prestisjefylte lokaliteter, som har lang historie og tradisjon for akustiske fremførelser. Motstanden skyldes ofte pristiske eller ideologiske grunner, men også erfaringer med at elektroakustiske løsninger kan produsere kunstige bi-effekter, som ikke vil kunne oppleves i et passivt rom. Så det er på sin plass med litt skepsis.

Kvaliteten på enkelte av disse systemene er nå av en slik karakter, at de nå ikke lenger produserer bi-effekter av uakseptabel art, og nå både kan bøte på svakheter i balansen i rommet, og i tillegg gi muligheter for å kunne skape/programmere fleksible rom som vil "passe" til nesten et hvert tenkelig prosjekt. Det er en fordel man vanskelig kan oppnå med passive løsninger (refleksjonsflater etc)

Hva sier musikere og brukere i kulturhus med variabelt klangsystem?

Sanganlegg og PA vil ofte ikke lenger være nødvendig. Foruten den effektive døgnutnyttelsen ved at man kan ha flere forskjellige typer arrangementer fortløpende uten store forberedelser, vil man også få et attraktivt rom for utøverne (innstudering, øvelser etc.) Lokalet vil også i mange tilfeller bli et naturlig førstvalg for dirigenter, okesterledere og solister.

Det er nå flere og flere utøvere som etterspør "Har lokalet etterklangsanlegg?"

Hvilke høyttalere brukes i rommet?

Müller BBM har i samarbeid med Fohhn Audio utviklet et sett med skreddersydde modeller tilpasset med ønskede egenskaper for en VIVACE/VICELLO installasjon. Her er en beskrivelse av høyttalerene.

Flere spørsmål? Kontakt:
Jo Wang
Tlf: 93 04 55 16
E-post: jo@audiens.no

Din nettleser er utdatert!

For å kunne bruke alle funksjoner på nettsiden må du oppdatere nettleseren. Oppdater min nettleser nå

×